Rainbow lake II.

Hodnotenie používateľov: 0 / 5

Hviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívne

Niekedy začiatkom roku 2013 mi z ničoho nič zvoní telefón a na druhom konci je môj kamarát Milan z Lučenca. Krátky oznam „máme voľný termín na Rainbow“ spôsobil, že sa mi zvýšil tlak aj tep. „Máme miesto číslo 6“. O šestke sme vedeli, že je to veľmi dobré miesto. Angličania volajú toto miesto freeze. Jeseň bola síce ďaleko, ale informácie sme si začali zbierať hneď.

07. 12. 2017, tento článok bol spolu s bohatou fotogalériou uverejnený v bezplatnom rybárskom magazíne Online rybičky 12/2016, tu je link
Text: Marian Zauška     Foto: archív autora

Prípravy...

Po predošlých skúsenostiach na tejto vode som si so sebou bral aj dve náhradné cievky so šnúrou, rázsošky, bambusové prúty spolu s páskami a drôtmi na výrobu smerových očiek a označenie podvodných ostrovčekov. Celý čas som premýšľal, akú taktiku kŕmenia vyskúšam na miestne ryby, ktoré už videli azda všetko, čo sa v kaprárine vymyslelo. Rozhodol som sa pre jemné kŕmenie na veľkej ploche s tromi rôznymi priemermi po dobu sedem dní bez toho, aby som na to miesto vyviezol udicu. Voľba padla na Orient. Arzenál som doplnil hlavne Fat boyom a asi tromi ďalšími druhmi, keby náhodou. Všetko šlo podľa plánu a spolu s Milanom nás vítajú v centrálnej chate naši maďarskí spolubojovníci. Milan vie perfektne maďarsky, a tak čerpá ďalšie dôležité informácie o našom mieste. Na veľkej mape si podrobne pozeráme náš úsek a hlavne hranicu, po ktorú sa môžeme pohybovať. Krátky nepokojný spánok, potom už len netrpezlivo prešľapujeme pred chatou a čakáme na pokyn, kedy nám dokonale doupratujú naše miesto. Okolo jedenástej sa presúvame. Milan si berie pravú stranu, ja ľavú. Do našej časti je päť rôznych vstupov odkiaľ môžu ryby nabiehať. Zapíname sonar a vyrážame na vodu. Sme uchvátení z toho, čo sa nachádza pod aj nad vodnou hladinou. Priznám sa, že na tak krásne členitom a variabilnom mieste som nikdy pred tým, ale ani potom, nechytal. Ešte dnes, keď si zavriem oči a predstavím si toto miesto, viem minimálne dvadsať úsekov, kam by som položil montáže. Máme pre seba zhruba šesť hektárov a aj keď chytáme na osem udíc, nedokážeme obsiahnuť všetko, čo by sme chceli.

Výprava začína

Prvý deň je náročný aj napriek tomu, že Milanovi Maďari ukázali, kam to má dať. Mne ukázali jedno miesto, odkiaľ mal jeden z nich nachytané v rámci jednej výpravy naozaj brutálne množstvo veľkých kaprov. Len pre zaujímavosť, po celý čas im šla len táto jedna udica. Zhodou okolností som o tomto mieste vedel z videa, ktoré natočil Talian, ktorý tu chytal asi tri týždne pred nami. Spoznal som presne krík, pod ktorý to pokladal. Tu som to teda položil aj ja, ale ostatné udice som rozmiestnil podľa seba. Oproti nám bol veľký ostrov, kde som mal v pláne vyskúšať dlhodobé kŕmenie s Orientom. Cestou k nemu som dvakrát prešiel ponad malú, ale veľmi zaujímavú lavicu. Vyhodil som na ňu háčko a vrátil som sa tam s tyčou na preklepávanie dna. Lavica mala tvar čižmy, pričom v jej vzdialenejšej časti bol tri metre dlhý a asi 70 cm vysoký krík. Po celej ploche som nachádzal zostatky malých pňov. Dno okolo lavice sa zvažovalo na všetky strany minimálne o meter. Tu som sa rozhodol chytať na sólo dvadsiatku Fat boya a kŕmiť vždy len dvomi hrsťami guličiek. Mnoho rybárov tu úspešne chytá na panáčika, no chcel som urobiť aspoň nejaké zmeny oproti zabehnutým spôsobom. Večer prišiel veľmi rýchlo a my sme to ako tak zvládli. Sedíme s kávou v ruke a užívame si zaslúžený odpočinok. Niečo po tretej ráno sa ozýva moja lavica. Kapor z nej zišiel do hĺbky, ale pred tým sa stihol na dne lavice o niečo zavadiť. Darí sa nám to vyriešiť a Milan mi podoberá prvú rybu tejto dvojtýždňovky. Vôbec to nie je zlé a váha ukazuje 20,5 kg čistej hmotnosti. Začiatok ako sa patrí. Nie raz, skôr často sa tu stáva, že kaprári odtiaľto odchádzajú zrelaxovaní, no bez akéhokoľvek kontaktu s rybou.

Po troch dňoch bez záberu

Do reality nás vracajú nasledovné tri dni bez záberu, teda až na Milanovho jesetera a môjho lieňa. Prišlo ďalšie ráno a niečo po deviatej sa ozýva opäť lavica. Krásny súboj, na konci ktorého vážim ďalšiemu šupíkovi 20,5 kg. Dvakrát za deň poctivo rozhadzujem dva až tri kilá Orientu na ploche okolo tristo metrov štvorcových. Tak úspešná zátoka úplne vľavo odo mňa stále mlčí, a tak sa v nej posúvam každé dva dni stále hlbšie a hlbšie. Na niektorých miestach v nej sa už po dvoch dňoch na guličkách objavuje povestná huba. Vraví sa, že niektoré ryby tu s dôverou berú práve takto obalené guličky. Jednu takúto guličku si beriem k mólu a každý deň pozorujem, ako sa tejto hube darí. Po piatich dňoch má huba päťmilimetrové vlásočnice a gulička už vyzerá ako zmenšený jedlý gaštan. Šiesty deň zdolávam pred obedom lysca niečo cez 18 kg. Milan sa dostáva do stavu, v akom som tu bol aj ja na prvej výprave. Spolu sa veľa rozprávame a snažím sa ho udržať v akej-takej nálade. Milan tu bol aj rok dozadu, no za dva týždne tu chytil s parťákom len jednu rybu, a tak sú jeho pocity pochopiteľné. Ešte v ten deň o pol šiestej má konečne záber od kapra. Pánko to rovno zabil lyscom 26+. Nádherný, zaslúžený kapor, z ktorého mám minimálne takú radosť ako on. Nálada a atmosféra je razom perfektná a Milan dostáva znovu potrebný elán na ďalšie dni.

A potom to prišlo

Tento deň som to už nevydržal a položil som Orient po šiestich dňoch poctivého kŕmenia pod ostrov do dvojmetrovej hĺbky. Medzi mnou a ostrovom je jeden menší ostrov, a tak musím viesť šnúru takmer dvesto metrov vzduchom na borovicu, ktorá je tesne od brehu na veľkom ostrove. Na borovici je pripevnený veľký háčik, cez ktorý sa vracia šnúra s montážou smerom k nám. Za háčikom som použil stratený uzol, v ktorom bola suchá halúzka, aby som to celé dokázal vyšponovať. Niečo po štvrtej ráno zlákal 16-milimetrový Orient kapríka okolo 13 kg. Som spokojný a dúfam, že som v kaproch vyvolal dôveru. Pred deviatou má na tú istú udicu ako predošlý deň záber Milan. Kapor si to namieril rovno cez strom kanálom, smerom k miestu s názvom Island. Predierame sa cez strom, ktorého väčšia polovica je nad vodou. Milan stále cíti kapra na druhej strane. Ten plával z jednej strany päťmetrového kanálu na druhú a tri- možno štyrikrát sa do niečoho zamotal. Všetko sme vyriešili, ale v ďalšom koreni to už bolo na tvrdo. Chytám silón, pozerám, kam to ide a v tom ho zbadám. „Milan ja ho vidím.“ Pod člnom sa pokojne vlní lysec úctyhodných rozmerov. Milan chce, aby som ho podobral, no našťastie mu to vyhováram, lebo by sme ho s istotou stratili. „Milan musíš ísť poňho do vody.“ Aj napriek tomu, že bolo fakt chladno, Milan vyskakuje z člna do vody, ktorá mu je takmer po prsia. Kapor sa začal plašiť, no montáž to našťastie všetko ustála. Milan šiel pomaly po silóne a snažil sa uvoľniť šokovku z koreňa, čo sa mu nakoniec aj podarilo. Nasledovali dva-tri výpady a už bol kapor v Milanovom náručí ako bábätko. Rýchlo som mu podstrčil podberák pod ruky. Milan len roztiahol ruky od seba a kapor spadol rovno do podberáka. V tom momente sme sa pozreli na seba a začali sme sa strašne rehotať. Tento kapor mal vyše 25 kg. Šiel som si previezť udicu z lavice a zároveň si skontrolovať Orienta pod ostrovom. Zdalo sa mi, že šnúra so šokovkou ide od háčika iným smerom. Všetko bolo ale vyšponované, tak som to nechápal, no po chvíľke vidím, že šnúra ide zas úplne na opačnú stranu, ako pred minútou. Idem tam opatrne, lebo pätnásť metrov pred ostrovom je pod hladinou dlhý val, ktorý končí na niektorých miestach len dvadsať centimetrov hlboko. Rúčkujem rybu von a spod hladiny sa na mňa díva dvanástka. Všetko púšťam a pálim po podberák. Nebolo ľahké navešať šnúru až sem, tak som sa rozhodol, že nechám udicu na brehu a kapra opäť vyrúčkujem. Kapor ale nebol unavený tak, ako som predpokladal a poviem vám, že keď máte dvanástku na dva-tri metre, vie aj 0,6 mm hrubá šokovka vaše prsty prekvapiť. Párkrát ma síce popálil, no aj napriek tomu som ho dostal. Kladiem montáž späť a idem skontrolovať háčik na strome. Halúzka sa zavadila o kôru borovice tak, že nepustila kapra do jazdy a on nemal silu ju zlomiť. Všetko som napravil v očakávaní, čo sa na tomto mieste bude diať, keďže medzi prvým a druhým záberom neprešlo ani deväť hodín a to je na Rainbow naozaj super. Okolo polnoci jazda ako oči. Vybieham z bivaku, držím udicu a neviem, čo spraviť. Vľavo od miesta položenia je pod vodou veľká suchá borovica a napravo sú ďalšie, vrátane jednej, ktorej kmeň ide z ostrova popod vodu, a potom vyrastá ako keby z vody. Rozhodnem sa udržať kapra na mieste pokým tam neprídeme. Obchádzame podvodné ostrovčeky a postupne dávame šnúru dole z vodiacich háčikov. Keď obchádzame ostrovček, počujeme mohutný výskok nášho kapra, ale stále ho mám na palici. Prichádzame k poslednému dlhému valu a vtedy prichádza druhý výskok, po ktorom všetko povoľuje. Vyberám montáž a nechápem. Kapor mi vytrhol očko z obratlíka. Do tejto udalosti som mal za necelých dvadsať hodín z tohto miesta tri zábery, no nasledujúce tri dni ma pod ostrovom úplne vyplo. Rozhodol som, že zmením miesto a presuniem Orient na cestu kadiaľ kedysi vyvážali suť. Aj odtiaľ som mal nakoniec ryby, čo však bolo zaujímavé, chytal som na sólo 16 mm bez popky a kapry boli chytené tak hlboko, že som mal pri vyberaní háčika čo robiť. Myslím, že kapry po tomto tipe kŕmenia naozaj získali k Orientu dôveru a nasávali ho bez problémov.

Vylepšený náväzec

Od 15. septembra sme po doladení miest chytali ryby každý deň až do dňa odchodu 21. s výnimkou 19., vtedy sme záber nemali. Stále ma však mátal vytrhnutý obratlík a stratené ryby v prekážkach, tak som si vybral kompletnú bižutériu a začal špekulovať. Na Háromfe sa používal systém s ventílikovou gumičkou, ktorá bola súčasťou náväzca, čo sa mi absolútne nepáčilo. Zdalo sa mi to príliš hrubé tak blízko nástrahy, aj keď to účel plnilo perfektne. Po troch hodinách mi na tretí pokus vznikol produkt, s ktorým som bol spokojný. Vo vnútri dutej gumenej hadičky som skryl 45lb šnúrku, ktorá bola štyrikrát dlhšia ako gumená hadička. Hadička tak fungovala ako amortizér a keby sa o niečo roztrhla, bola v nej ukrytá šnúrka. Celé sa mi to podarilo posunúť až za klip na olovo a tým pádom ďalej od nástrahy. Previezol som si Fat boya na lavici aj s mojím novým výmyslom. Ráno sa budím prvý, aj keď je už po deviatej. Varím si kávu, robím poriadok a čakám Pascala s čerstvými bagetami. Nesiem od cesty voňavé bagety, dopíjam kávu a až teraz po takmer hodine vidím, že na udici z lavice visí swinger kolmo dole. „Milan my sme odspali záber.“ To nie je možné. Nechápeme, no po chvíli si spomínam, že som Milana pri vyvážke poprosil, aby mi raz krátko stlačil Q9, čím ju dočasne vypne na 30 sekúnd. Zrejme to podržal dlhšie a vypol ho nadobro. Škoda záberu! Prehryzli sme bagety, potom som sadol do člna, že to preveziem. Vľavo od lavice visím prvýkrát, tak sa zapieram do udice a z koreňa to povoľuje, no o päť metrov znova. Nechcem to tam všetko poplašiť kotvičkou, navyše fúka slušný vietor, tak som sa znova poriadne zaprel a ono to znova povolilo. Začnem navíjať a ledva stíham povoliť brzdu. Kričím Milanovi: „tam je ryba!“. Našťastie mám podberák v člne, ale ten sa zaisťuje kolíkom medzi ramenami a jednou rukou to je takmer nemožné poskladať. Udica pod pazuchou ohnutá ako luk, v druhej nezložiteľný podberák a z brehu na mňa kričí Milan, že mu každú chvíľu pozbieram s kaprom všetky udice. Púšťam podberák zapínam elektromotor a snažím sa o kontakt s rybou. Tento kolotoč sa opakuje trikrát a heuréka, podberák sa mi podarilo zložiť. Kapor ma krúti ako na kolotoči, ale drží ma vo vetre takmer na mieste. Konečne ho podoberám a na tvári cítim divný úškľabok. Spokojnosť, úľava a radosť v jednom. Kapor má poriadnu gebuľu, váži 19,6 kg a podľa sfarbenia sa nám zdá, že má niečo z koi kapra. Čakal ma tam možno niekoľko hodín uviaznutý v stromoch a v tlame mal iba vpich ako od ihly, bez akéhokoľvek ďalšieho poškodenia. Náväzec fungoval na 110 %, z čoho som mal naozaj veľkú radosť.

Výprava končí

Lavica nám dala ďalší záber niekedy v noci. Na jazero sadla brutálna hmla, no Milan šiel za rybou už po pamäti, až kým sme neprišli k ostrovčeku, pri ktorom bol tesne pod hladinou skrytý špic kopca. V tom zhone sa Milan pozabudol a nabehol naň člnom. Ostali sme tam visieť ako dvaja mantáci a nedalo sa nám ísť ani dopredu ani dozadu. Netuším, čo viedlo Pascala ku kúpe tohto typu člnov, ale dobré rozhodnutie to s určitosťou nebolo. Kvôli vratkosti člna som radšej sedel a pomaly priťahoval kapra k nám. Milan sa mykal sem a tam, aby dostal čln späť z kopca dolu. To som už vedel, že mám na palici poriadnu mordu. Kapor plával pomaly, bez výpadov a bolo cítiť len jeho hmotnosť. Pod tlakom jeho hmotnosti som mal udicu v plnej parabole, ale čln nie a nie dostať späť. Kapor sa mi natlačil pod čln a mne neostala iná možnosť, len sa v člne postaviť a zlepšiť si tak uhol pre udicu. Špička prútu sa mi pri tom pohupla smerom dolu a kapor bol nadobro fuč. Ako som o chvíľku zistil, 300-gramové olovo sa nevyplo a pri pohupnutí špičkou udice spravilo háčiku protipohyb a tým sa háčik uvoľnil. Na prvej týždňovej výprave som tu mal 32-kilového šupíka, ten bojoval presne týmto spôsobom a tiež sa mu nevyplo olovo, no to bolo dokonca 400 gramové. Predstavte si ale, že ste na rybách desať alebo štrnásť dní. Taký dvanásty ste už kvalitne rozbitý a vtedy priamo uprostred noci príde záber. Ak vediete čln, nestačí že viete, kde to mal parťák položené. Vy v tých mrákotách musíte presne vedieť, kadiaľ ste to presne viedli. Teda hlavne cez aké stromy, vidličky a k tomu ešte vedieť, kde sú všetky ostrovčeky tesne pod hladinou. Nevedeli sme, že ich na tomto mieste bude tak veľa a nemali sme dostatok materiálu na ich označenie. Niektoré dni nám to sťažovala navyše hmla ako mlieko a to doslova. Budem šťastný, ak sa mi ešte niekedy podarí ísť na toto konkrétne miesto. Myslím si, že aj napriek veľkej snahe sa nám nepodarilo úplne využiť potenciál tohto miesta. Nezáleží však kam sa na Rainbow dostanem, s istotou ale viem, že si tam zoberiem veľké priemery boilies.

Kontakt

Veľkonecpalská 17, 971 01 Prievidza
   redakcia@rrr.sk
Mobil: 0905 604 548
Tel: 046/542 19 12

Please publish modules in offcanvas position.