Táto webová stránka používa cookies, ktoré pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.


Začíname s prívlačou - navijaky

Hodnotenie používateľov: 3 / 5

Hviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívne
 

titulkaVybrať si ten správny navijak, ktorý by presne vyhovoval všetkým vašim potrebám, nemusí byť pre začínajúceho rybára jednoduché. Zaiste ste si všimli, že každým rokom sú pulty rybárskych predajní preplnené úplne novými, či vynovenými modelmi rybárskej výbavy. V tejto oblasti je ponuka rovnako rozsiahla, ako ponuka prútov opisovaná v minulom čísle. Pre každého, kto má záujem začať loviť na prívlač, je tu článok Začíname s prívlačou, ktorý bol pôvodne vydaný v časopise Ryby, Rybky, Rybičky 4 a 5/2011. Autorom článku bol Skeletor a približuje v ňom, aké parametre je potrebné sledovať pri výbere prívlačového navijaku.

15. 02. 2017, Text a foto: archív redakcie


Výberu navijaku je nutné venovať čas

Komponent, ktorému sa budeme venovať v tejto časti, je neoddeliteľnou súčasťou (takmer) každej rybárskej zostavy, ak nerozprávame o technike lovu na bič. Je tak potrebný a často nedocenený z pohľadu svojej obstarávacej ceny, no mechanicky najopotrebovanejší - navijak.

Najskôr si definujme funkciu navijaka, ktorou je:
1. zásobník monofilu/šnúry;
2. brzdenie a odolávanie výpadom, manévrom nášho úlovku a následné navíjanie uvoľneného vlasca resp. šnúry, napr. pri pumpovaní, ako metóde zdolávania, či pri ukončení prepadu (klesania) nástrahy vodným stĺpcom smerom ku dnu.

Čo sa používa doma a vo svete?
Z pohľadu našinca sme sa doteraz držali príslovia „šuster drž sa svojho remesla“ a práve tento prenesený význam sa dá aplikovať aj tu. Držíme sa toho, čo vieme, poznáme a hlavne časom máme odskúšané, že to funguje. Používame staré známe vrhacie navijaky s pevnou cievkou a vodiacim preklápačom cievky. V škandinávskych krajinách a najmä USA, či Kanade sú zase používané multiplikátory.

Typy navijakov...

1. vrhací navijak
1.1 - preklápací vrhací s otvorenou, pevnou (stacionárnou) cievkou a rotujúcim vodiacim preklápačom ukončený rolničkou;
1.2 - navijak s krytou cievkou, bez preklápača
navijak


2. multiplikátor
2.1 - vrhací multiplikátor
- klasický, valcový profil (round profile)
- nízko profilový, tzv. vajíčko (low profile)
2.2 - trollingový multiplikátor
- s radičom („vodiacim“ očkom)
- bez radiča
- navijak vybavený počítadlom odvinutého vlasca (väčšinou využívaný pri morskom trollingu)
multiplikatorvajicko
3. muškársky navijak (koliečko)

- klasický bez pákovej brzdy
- s pákovou brzdou

 

muskarsky navijak

 


Každá technika prívlače je špecifická a vyžaduje si od lovca iné, rozdielne vybavenie na lov

 

Rovnako, ako pravdepodobne nepôjdete cielene na sumca s prútom, ktorého vrhacia záťaž je 4-24 g, ale s poriadnym „kolíkom do fazule“. To isté platí aj pri výbere vhodného typu i veľkosti navijaka. Predsa len sú to nekonečné tisíce preklopení a rotácií, ktoré musí práve prívlačový navijak uskutočniť.

Ktoré atribúty sú dôležité pri výbere navijaka?

Materiál/material

Určite si väčšina z vás bude pamätať na slávne, celokovové navijaky Röen, Stabil, Tap, či Reex. Technológia síce pokročila o míľový krok vpred, ale všetko je podriadené vašej peňaženke a objemu finančných prostriedkov v nej. Producenti vyrábajú telá navijakov z plastu (PVC), nylonu/ABS, karbónu (uhlíku) s novinkou označenou zaion, ďalej zliatin a aditív hliníka, magnézia, horčíka, duralu, titánu a iných. Cenu, kvalitu prevedenia a celé vnútorné súkolie tzv. črevá navijaka by som prirovnal pri konkrétnych producentoch k Trabantu 601 a Koeningseggu CCXR. Dve paralely, odlišnosti, ktoré sú neporovnateľné kvalitou spracovania a použitých materiálov, inštalovaným výkonom, bezpečnosťou, dizajnom, prestížou a cenou.

Pozn.: ZAION svojou pevnosťou odpovedá magnéziu, no je o 20 % vyššia ako u nylonu/ABS, ktorý sa normálne používa na výrobu tela navijakov. ZAION je približne o 50 % ľahší ako hliník.

navijaky

Hmotnosť/weight

Úmernosť zvyšovania hmotnosti navijaka je závislá od množstva vnútorných kovových častí, adekvátne zvoleného konštrukčného materiálu tela, cievky i kľučky navijaka. Príliš ťažké verzie sú na úkor pohodlia a vyčerpávajú lovca pri dlhodobej manipulácii. Držať len samotný navijak, ktorý má 500-750 g je skutočne namáhavé. V súčasnosti sa výrobcovia zameriavajú na priame zníženie hmotnosti zavádzaním materiálov, ktoré majú fyzikálno-mechanické vlastnosti porovnateľné s kovmi. Pri love malých rýb určite nie sú potrebné ťažké navijaky, ale pri love veľkých predátorov (hlavátka, sumec) je naopak nevyhnutné siahnuť po takomto ťažkom hmotnostnom kalibre navijaka.

Veľkosť & kapacita/size & diameter

Pri jednotlivých technikách lovu s konkrétnym prútom je viac ako vhodné z pohľadu komfortu pri love zosúladiť veľkosť navijaka so spomínaným prútom. Nie je nič horšie, ako keď vás začne po čase bolieť, či dokonca tŕpnuť zápästie a neskôr celá ruka. Vyberať si musíte vhodnú veľkosť k prútu i k technike lovu so zreteľom na použité typy, veľkosť a najmä hmotnosť nástrah v danom lovisku, či type vody. Ak idete loviť ultra ľahkou technikou prívlače, postačí veľkosť 1000-1500. Samozrejme, že každý výrobca môže mať svoje označenie pre konkrétnu veľkosť. Klasickým označením je 10, 20, 30, 40 a tak ďalej, ale každý výrobca má to svoje typické označovanie. Kapacita ide úmerne s veľkosťou navijaka. Nebudem preto ani odporúčať minimálne kapacity cievky pre daný priemer, lebo túto informáciu si dokážete zistiť na každom navijaku - konkrétne na cievke. Pri veľkých a hlavne ťažkých nástrahách v silnom prúde a s možnosťou ulovenia väčšieho exempláru dravca zväčšujete veľkosť, kapacitu aj hmotnosť, no znižujete rýchlosť opotrebovania sa hlavne vnútorných súčastí a predĺžite mu takto životnosť. Neznamená to však, že budete aj napriek tomu používať veľké a ťažké navijaky tam, kde sa ich vlastnosti a parametre míňajú účinku.

Jednotlivé súčiastky navijakov a ich funkcie

suciastkyPočet a typ ložísk - guličkové ložisko

Producenti síce deklarujú určitý počet ložísk v danom navijaku, no v skutočnosti ich počet je často iný. Najmä, keď ide o navijaky v hodnote cca 20-40 Eur. Nie vždy je to síce tak, ale ruku na srdce - kvalita a spoľahlivosť budú v budúcnosti vypovedať. Niekedy postačí aj jedna aktívna sezóna a takýto navijak je odpísaný. Optimálne je mať aspoň 4 kusy kvalitných guličkových ložísk, ktoré tam aj reálne budú. Otázne však je (a to hlavne pri väčšom počte), že aj keď sú umiestnené vovnútri, či sú na správnom mieste. Laicky sa dá vysloviť téza, že počet a kvalita použitého materiálu daného ložiska priamo ovplyvňuje celkovú kvalitu, a tým aj spomínanú životnosť navijaka. Niektoré typy navijakov sú nositeľmi guličkových ložísk (ball bearings), ihličkových ložísk - a to buď čiastočne, alebo absolútne uzavretých.

loziskaPrevodový pomer/gear ratio

Prevody sú veľmi citlivou a diskutovanou témou. Prevody by mali byť natoľko silné a trvanlivé, aby zodpovedali kvalite a najmä cene daného navijaka. Informuje nás o počte otočení cievky na jedno otočenie kľučky, čo má priamy dôsledok na dĺžku návinu na cievku udávanú v centimetroch. Pre nás prívlačiarov je práve tento parameter dosť dôležitý. Ak vychádzame z toho, že vaša rýchlosť navíjania konkrétnej nástrahy počas takmer celého roka je konštantná a to pomalá až stredne pomalá, z tohto dôvodu si vyberajte navijak s nižším prevodovým pomerom v rozmedzí 4:1 až 5,3:1. Vyššie prevodové pomery 6,1:1 - 7,1:1 sú vhodné pri love na plávanú, najmä match prútom, príp. feedrom.

Vnútorné „črevá“...

Kvalita, kvalita a ešte raz kvalita! Všetky ozubené kolesá, osky, hriadele, pastorky a pod. - ak sú z kvalitného materiálu a precízne vytvorené (napr. pomocou CNC stroja), ich životnosť sa výrazne predĺži.

prevodyPreklápač

Dôležité je, aby preklápač fungoval správne a to je otázkou kvality a životnosti preklápacieho perka, či v iných typoch preklápacej pružiny. Odporúčam taký typ navijaka, ktorého vodiace očko preklápača obsahuje ložisko. Nie všetky modely ho majú a túto skutočnosť je dobré si overiť už pred zakúpením. O krížovom navíjaní a ukladaní vlasca sa netreba rozpisovať, pretože by to malo byť samozrejmosťou.

preklapacMazanie/Lubrication

Pre správny a dlhodobý chod je nevyhnutné mazanie. Každý jeden navijak po ukončení záručnej doby rozoberiem, vyčistím a namažem. Niektoré typy navijakov je pritom nutné rozmontovať, iné majú na jednej strane tela otvor na kvapnutie odporúčaného oleja.

mazanieBrzda/Drag

V súčasnosti u klasických vrhacích navijakov rozoznávame prednú a zadnú brzdu. Zadnú niektorí producenti rozširujú, či skvalitňujú jej účinok tzv. bojovou brzdou - fighting drag. POZOR! Nemýľte si to s baitrunnerom (voľnobežnou) brzdou. Bojové brzdy môžu byť umiestnené aj na iných miestach, ako je práve nad zadnou brzdou. Niektoré modely ich majú umiestnené až atypicky - od stopky (nožičky) navijaka, príp. môže byť aj na cievke. Predné brzdy sú vo všeobecnosti precíznejšie - spracovaním, ale najmä brzdným účinkom a citlivosťou z dôvodu množstva nastaviteľných polôh.

Multiplikátory môžu mať podľa typu až 3 typy bŕzd:
a) odstredivú, ktorej funkcia spočíva v odpore odvíjania šnúry z cievky podľa danej hmotnosti vašej nástrahy;
b) treciu (hviezdicovú) - slúži počas zdolávania a to pomocou zmeny tlaku na brzdové platničky (drvivej väčšine disky) počas jej krútenia sa;
c) magnetickú, ktorá eliminuje vznik javu nazývaného backlash tzn. zamotanie sa šnúry/vlasca.

brzdyDesign - celkový vzhľad, farba, typ kľučky.

Všetko je to otázkou privátneho výberu (voľby) lovca, aká bude farba navijaka, cievky, či bude alebo nebude obsahovať lesklé plochy, ktoré by mohli skôr rybu odrádzať od útoku. Podobné je to aj s kľučkami. Pre jedného je jednoduchá kľučka postačujúca a dvojitá prepychom, či nezmyslom. No z ergonomického pohľadu si nájde jedna aj druhá skupina zástancov a odporcov to svoje, čo im bude vyhovovať.

kluckyŽivotnosť

A čo zníženie oscilačných účinkov? Minimálny hluk, dobrý výkon a tým dlhá životnosť. A čo cievky? Cievky od niektorých popredných výrobcov pri nahadzovaní maximalizujú dĺžku nahodenia a minimalizujú možnosť zamotania vlasca (backlash) - tým šetria peňaženku od prípadných „nepredvídateľných“ výdavkov za nový vlasec alebo šnúru. Mechanicky poškodený okraj (lem) následne trvalo poškodzuje váš vlasec. Krížové navíjanie je nutné z dôvodu bezchybného, predného ukladania najmä splietaných šnúr. Dokonca len jeden producent si potrpí na tzv. twistbuster, čo výrazne znižuje možnosť zamotania, ako je to pri klasickej pružinke preklápača. Preklápač by práve z tohto dôvodu mal byť pevný a spoľahlivý. Hladký chod, reverzabilita, stopsystém? Áno, je to nutné a potrebné pre samotnú životnosť, aby vám navijak pracoval bez drhnutia a nežiadúcich, doprovodných akustických zmien.

Záverom nebudem nikomu odporúčať žiadnu značku, ale odpoviem takto: „Nie sme tak bohatí, aby sme kupovali dvakrát tú istú vec.“ Lovu zdar a prívlači zvlášť!


Ak sa chcete dozvedieť informácie o prívlačových prútoch, kliknite SEM.

 

Kontakt
 
Veľkonecpalská 17, 971 01 Prievidza
   redakcia@rrr.sk
Mobil: 0905 604 548   
Tel: 046/542 19 12