Táto webová stránka používa cookies, ktoré pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.

Ryby, rybky, rybičky september 2015

titulka 0915

Geniálny Fish Protein

Stále sa stretávam s tým, že ľudia si radšej kúpia 10 kg lacných boilies ako vysoko kvalitný doplnok, ktorý má široké možnosti využitia. Budem sa snažiť spísať dôvody, pre ktoré je dobré mať v taške balenie Fish Protein.

RRR 0915 01

Dunajské ťaženie

Moja druhá tohtoročná výprava bola naplánovaná na jún a vybral som sa loviť kapry na Dunaj. Najprv však predchádzalo dvojtýždňové chystanie sa na náročné podmienky a to hlavne príprava kŕmenia, výstroja a stravy, keďže som sa chystal stráviť pri vode dvanásť dní sám. Na takú veľkú a hlavne tečúcu vodu som si nachystal asi 100 kg boilies a 75 kg halibut peliet. Tri druhy hotoviek a dva druhy robených s priemerom 30 až 50 mm, ktoré je určite potrebné mať so sebou. Hrubé vlasce, šokovky, tvrdé háky a 350-gramové olová sú nevyhnutnosťou.

RRR 0915 02

Chyť a pusť! Životný štýl alebo výmysel?

„Catch and release" alebo „Chyť a pusť" je spôsob lovu, pri ktorom je ulovená ryba vrátená naspäť do jej pôvodného prostredia. Zrod tejto techniky môžeme zaradiť do Veľkej Británie, kde je už viac ako storočie tento lov vo veľkom uznávaný. Začali ho realizovať rybári, ktorí chceli predísť strate rôznych druhov rýb na miestach, kde sa vo veľkom ryby lovili. Od 2. polovice 20. storočia takmer všetky lososové a pstruhové vody v tejto krajine boli zriadené ako čiastočné alebo úplné Chyť a pusť. Veľká Británia sa považuje za jednu z najvyspelejších krajín sveta. Slovensko, malá no nádherná krajina, sa mu hospodárstvom ani politikou rovnať nemôže. No úlovkami áno!

RRR 0915 03

Francúzske repete

Zdravím všetkých priaznivcov lovu kaprov! Pokúsim sa vám opísať, ako sa mi podarilo uspieť a dostať na „kobylku" prefíkaným kaprom pri mojej júlovej výprave na štátnom francúzskom jazere. V zime som sa dohovoril s kolegom z Jet Fish teamu Jankom Ščerbom, že podnikneme spoločnú výpravu za kaprami do Francúzska. Z časových dôvodov padol termín na júl. Aj keď u nás (ale aj vo Francúzsku) panovali poriadne horúčavy, čo nie je práve najlepší čas na lov veľkých kaprov, bol som na túto výpravu naozaj natešený a pevne som dúfal, že dopadne lepšie, ako moja prvá výprava v roku 2008. Tá sa vôbec nevydarila a nakoniec som si vo Francúzsku ani nenahodil prúty.

RRR 0915 04

Ukrajina – čarovná a nevyspytateľná!

Kamaráti z Prešova získali kontakt na rybára, ktorý údajne chytá na jazere, do ktorého vteká rieka Rusla. Chata, ktorú vlastní je na brehu rieky asi 3 km nad jazerom. Na polovici jazera údajne nik nechytá, pretože je chránené, no my môžeme, lebo on je šéf. Bežne sa tam chytajú sumce cca 80 kg a veľké kapry nezistenej hmotnosti. Kto by odolal? Ideme!!!

RRR 0915 05

Kaprové montáže krok za krokom – Chod Rig

V tejto časti seriálu o kaprových montážach si uviažeme montáž, ktorá je v súčasnosti napríklad na britských ostrovoch azda vôbec najpopulárnejšia. Mnoho priaznivcov má aj u nás.

RRR 0915 06

Keď nám ryby neberú...

Neznamená to, že vo vode alebo na našom lovnom mieste sa nenachádzajú. Boli by ste prekvapení, čo všetko sa deje pod vodnou hladinou práve počas dňa, keď ste presvedčení o tom, že ak vaše prúty mlčia, ryby tam nie sú a hľadáte riešenie, kde a ako ich nájsť. A pritom stačí iba veriť svojim inštinktom a skúsenostiam, veriť, že tam ryby sú, len momentálne neberú.

RRR 0915 07

Letné ťaženie, 2. časť

Asi do hodinky mi prišiel prvý záber od 10 kg kapra. Ten odštartoval sériu niekoľkých záberov za sebou. Celkovo som zdolal 7 kaprov a o jedného som prišiel. Hmotnosť rýb sa pohybovala od 7 do 11 kg až na jedného jedinca, ktorému som navážil 13,10 kg. S týmto kaprom som sa stretol už na jar v podobnej hmotnosti.

RRR 0915 08

TV relácia RRR bude vysielaná po rokoch opäť na RTVS!

Už v septembri sa vaša obľúbená televízna relácia Ryby Rybky Rybičky vráti na obrazovky verejnoprávnej RTVS 2. Konkrétne to bude v sobotu 19. septembra 2015 o pol šiestej podvečer. V pravidelných dvojtýždňových intervaloch sa budeme spolu stretávať až do konca roka. O tom, či budeme pokračovať aj v budúcom roku rozhodne kvalita obsahu a divácky ohlas.

RRR 0915 09

Raketový štart

Počas krátkych rybačiek v letných mesiacoch a hlavne po príchode k vode, chcem na kŕmne miesto dostať silný potravinový signál a docieliť tak raketový štart. Okrem atraktívnych nástrah sa snažím kaprov zaujať aj kŕmením. K tomu mi slúžia dva základné mixy, s ktorými môžem kŕmiť priamo z člna alebo aj z brehu pomocou kŕmnych rakiet. Prvý mix bude tzv. „sladký" a pozostáva iba z niekoľkých ingrediencií a predstavuje tak veľmi jednoduchý, no vo výsledku účinný atraktívny mix. Druhý postup je o zostavení tzv. „mäsového" mixu, ktorý je svojím zložením komplikovanejší a obsahuje viacero rôznych prísad.

RRR 0915 10

Feedrové nástrahy, ako ich napichnúť - syr

Syr je skvelá nástraha, ale zdá se mi, že je v posledných rokoch prakticky nepoužívaná. O syre síce takmer každý rybár vie, že sa naň lovia mreny, ale málokto vie aj to, že sa s ním dajú úspešne loviť aj iné kaprovité ryby. Syr majú radi aj kapry, veľké pleskáče a podustvy. V minulosti sa syr používal bežne a to nielen tvrdý nakrájaný na kocky, ale aj mäkký syr, ktorý bol často súčasťou rôznych druhov cesta (do cesta sa pridávali najmä silne aromatické syry). Dáva to zmysel - silnejšia aróma sa lepšie šíri vodou a ryby nástrahu rýchlejšie nájdu. Účinnosť sa mi osvedčila najmä v prikalených vodách s vysokou hladinou.

RRR 0915 11

Madunická výzva alebo ako na Madunice feedrovou technikou

Madunice sú pre mnohých rybárov akousi skúškou rybárskeho umenia. Chodia tam rybári všetkých druhov rybárskej techniky. Mnohí sa ma pýtajú, ako sa tam chytá, za akej vody, na aké systémy... Musím im však povedať, že je to rôzne podľa počasia, podľa samotnej vody, či je zima alebo leto... Ja vám chcem priblížiť, ako tam chytám počas pretekov. Aj keď som vyrastal na tejto vode, dá sa povedať, že za tie roky ani ja neviem tento krásny kanál „prečítať", ale niečo som sa predsa len za tie roky a čas stravený na tejto vode naučil.

RRR 0915 12

Ešte dva hody!

Hneď ako som prišiel domov z talianskej výpravy, volal mi môj kamarát Csevár Gergely, že musíme ísť na Dunaj a veľmi čaká moje zážitky, ktoré som zažil na rieke Pád. Napriek tomu, že môj kamarát už nie je rybár, ale fotograf, ktorý rád fotí prírodu, veľmi dobre vedel, že momentálny stav rieky Dunaj je vhodný na lov sumcov. Ani sa mu nečudujem. Keď som prišiel k rieke, vyzeralo to sľubne. Mne teraz ani nešlo o rybačku, ale o rozprávanie sa s kamarátom, ktorého som nevidel zopár dní a chcel som mu porozprávať moje zážitky.

RRR 0915 13

Montáže na dravce a použitie lanka

Použitie lanka v našich podmienkach si automaticky spájame s lovom dravých rýb, konkrétne šťuky. Tlama šťuky už na prvý pohľad zapôsobí na nás množstvom zubov, ktoré sú výzorovo aj veľkostne rozdielne stavané. Zatiaľčo spodná čeľusť disponuje po okraji veľkými riedkymi zubami, ktoré slúžia na uchopenie a zranenie koristi pri počiatočnom útoku, ostatné, drobnejšie na jazyku a v lištách na hornej čeľusti sú potrebné pri pridržiavaní a hltaní koristi a hlavne pri otáčaní, lebo šťuka hltá úlovok hlavou napred.

RRR 0915 14

Nesplnený sen...

Desiata výprava na našej obľúbenej vode je za nami a výsledky sú mizivé. Moje nástrahové ryby s dĺžkou nad 40 cm sa znova hompáľajú na vyvezených udiciach. Nedarí sa mi skrížiť cestu jednému z velikánov. Do rána prší. Noc trávim sám v aute. Predošlú výpravu som ukončil o 23.00 h, keď nám odtrhlo postupne všetkých šesť vyvezených trhačiek. Výpravu predtým sme neuskutočnili kvôli bleskom a prívalovým dažďom. Do rána sme zase bez záberu. Na konte je jedna 123-ka, ktorá mi „šlukla" 47 cm dlhú mrenu a Janova 154-ka, ktorej zachutil 40 cm dlhý pleskáč. Celý mesiac som nevábil, akosi ma to prestalo baviť. Akurát Juro bodoval na malom súkromáku. No tam ma to nelákalo. Janove tri vychádzky počas mojej dovolenky - bez výsledku. Mali sme problém dostať záber od „normálneho" sumca. Neboli sme v tom však sami. Chalanom, s ktorými sa v revíri každoročne stretávame, sa podaril jeden 180 cm dlhý sumec až po 20-tich dňoch nepretržitého nočného lovu.

RRR 0915 15

Hĺbka vody a sumce

Tak ako sa mení počasie, ročné obdobia, teplota vzduchu a s ním spojená teplota vody, tak sa mení aj pohyb sumca vo vodnom stĺpci počas týchto zmien. Tak sa tradovalo kedysi a podľa toho sa sumce lovia dodnes. Je to však naozaj pravda? Je to, čo je zaužívané, aj správne?

RRR 0915 16

Muškárenie počas dňa

Túlanie sa po riekach tak veľmi zapadlo do môjho života, že doslova každý deň som tu aspoň 3 hodiny a nedokážem si predstaviť, že 3 dni nenahodím. Rybačky počas dňa ma nezaujímajú a v plnej zbroji vyrážam až po tme, aj keď cez deň majú kolegovia pochytané tiež krásne ryby. Nočné rybačky mám rád hlavne kvôli tomu, že je tam ticho a lov po tme je pre mňa jednoducho taká adrenalínová sila, že musím byť po tme pri vode...

RRR 0915 17

ESOX – úlovková súťaž

Poznáme ďalších víťazov ESOX úlovkovej súťaže! Hrajte a vyhrajte aj vy, zapojte sa do našej súťaže!

Pošlite fotografiu svojho úlovku a vyhrajte! Víťazmi sa stanú prvé 3 fotografie s najväčším počtom hlasov a okrem toho, všetky hlasy, ktoré nám pošlete do redakcie sú zaradené do žrebovania a traja z vás získajú rovnaké ceny ako víťazné fotografie.
Kupón uverejnený v časopise vystrihnite, nalepte na korešpondenčný lístok alebo vložte do obálky a pripíšte k nemu číslo fotografie, ktorej dávate svoj hlas + vaše meno, priezvisko, úplnú adresu (včítane PSČ) a telefónne číslo.

Kupón pošlite do 15. 9. 2015 na adresu:
Redakcia RRR, Veľkonecpalská 17, 971 01 Prievidza.

Súťažné fotografie môžete posielať buď poštou na horeuvedenú adresu redakcie, príp. elektronicky na adresu: Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.

odznakOkrem toho máme aj ďalšiu dobrú správu!
Ak bude vaša fotografia s úlovkom zo slovenského revíru a jeho hmotnosť presiahne stanovenú hranicu, automaticky vám z redakcie pošleme Zlatý odznak - nášivku Esox úlovkovej súťaže!

Zlatý odznak získate za foto ryby: kapor nad 15kg, sumec nad 30 kg, šťuka nad 10 kg, zubáč nad 8 kg a pstruh potočný nad 2 kg.

POZOR, v roku 2015 bude hlavných cien 5!

Hlavný sponzor súťaže spoločnosť ESOX Bratislava odmení fotografie s najväčšími úlovkami v kategóriách - kapor, sumec, šťuka, zubáč a pstruh potočný voľným nákupom rybárskych potrieb v hodnote 100 Eur v predajniach ESOX v Bratislave alebo Liptovskom Mikuláši.

Pozrite si, o aké ceny budete hrať tento mesiac!P63 ceny

Televízne Ryby Rybky Rybičky

RRR 0915 18

Prvá septembrová relácia je plánovaná na 11. 9. 2015.
Druhá nasleduje hneď o týždeň 19. 9. a sledovať ju môžete už na obrazovkách RTVS 2, kde sa vraciame po dlhom čase.
Premiéra relácie je každú druhú sobotu a vysielací čas nájdete v programe RTVS. Pilotný diel bude odvysielaný 19. 9. 2015.

Pokiaľ vás zaujíma, ako sa nám priebežne darí v teréne a čo sme chytili, tak sme tu pre vás na facebooku. Informácie bezprostredne po nakrúcaní každého dielu relácie zverejňujeme na našej facebookovej stránke, na ktorú sa ľahko prekliknete z webu www.rrr.sk.

Kliknite na našu webovú stránku www.rrr.sk a dozviete sa, čo sme pre vás pripravili. Nájdete tu všetky diely vašej obľúbenej relácie. Nielen nové, ale aj spred niekoľkých rokov. Najnovšie diely si môžete pozrieť v HD rozlíšení.